پنجشنبه، ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
یکی از مشکلاتی که باعث کاهش سرعت اینترنت یا ناپایداری اتصال میشه، نویز خط تلفن هست. اگه از مودم ADSL استفاده میکنین، خوبه بدونین که نویز میتونه عملکرد مودم رو مختل کنه.
قطع و وصل شدن مکرر اینترنت
افت شدید سرعت نسبت به قبل
بالا بودن تعداد خطاها (errors) در تنظیمات مودم
شنیدن صدای خشخش یا پارازیت در تلفن ثابت
وارد تنظیمات مودم بشید (معمولاً با وارد کردن 192.168.1.1 در مرورگر) و به بخش DSL Status یا مشابه اون برید. دنبال این آیتمها بگردید:
SNR Margin: عدد کمتر از ۶ دسیبل یعنی نویز زیاد دارید.
Line Attenuation: اگه خیلی بالاست، ممکنه فاصله شما با مرکز مخابراتی زیاد باشه یا خطتون کیفیت خوبی نداشته باشه.
CRC Errors یا FEC Errors: بالا بودن این عددها نشونه خطای زیاد و معمولاً بهخاطر نویز یا کابلکشی ضعیفه.
استفاده از اسپلیتر باکیفیت (توی مسیر تلفن و مودم)
بررسی کابلها و اتصالات، مخصوصاً کابلهای قدیمی یا اتصالات شل
قطع کردن دستگاههای برقی پرنویز از نزدیکی مودم (مثل آداپتورهای بیکیفیت)